Hur kontrollerar man grafisk design för pappersmuggar med märke?

Steg-för-steg-guide om hur du kontrollerar grafisk design, färger och korrektur för pappersmuggar med tryck

1. Kontroll av tekniska detaljer

Gå igenom alla riktlinjer på alla sidor i den relevanta varumärkesproduktmallen

Vanligtvis ser dessa saker ut som nedan (exempel). Kontrollera var och en av dem steg för steg.

  • Förbered en enda, öppen, redigerbar .pdf-vektorfil med konstverket på ett enda separat lager.
  • All viktig grafik måste placeras inom “säkert område”.
  • Bakgrunden i din grafiska design ska fylla hela “tryckytan”.
  • Böj logotyp och texter enligt det vägledande rutnätet, annars kommer raka texter att se böjda ut på koppen.
  • All grafik som används i den grafiska designen ska ha en kvalitet på minst 300 dpi.
  • Placera all grafik inom filen, länka dem inte.
  • Konvertera alla teckensnitt till kurvor.
  • Använd inte linjer som är tunnare än 1 pt. eftersom de kan skilja sig från utseendet på skärmen.
  • Var försiktig med liten text under 6 pt. samt små symboler som ©, ™, ®, etc., eftersom de kanske inte är läsbara.
  • För den djupsvarta färgen som används på den enhetliga färgbakgrunden, använd C30 M30 Y30 K100.
  • Observera att små skillnader (upp till 20%) mellan färgerna kan vara knappt synliga på det slutliga trycket.
  • Använd endast CMYK-färger. Färger från andra utrymmen, såsom Pantone, RAL, etc. konverteras automatiskt till CMYK och resultatet av en sådan konvertering kan inte ligga till grund för en reklamation.
  • Tänk på att olika mönster och horisontella linjer som löper runt kupan kanske inte sammanfogas i den vertikala sömmen på kupan. Vertikala förskjutningar kan vara upp till några mm.
  • På grund av skillnader i det papper som används kan den vita färgen och temperaturen på det yttre lagret av bägaren skilja sig från det inre lagret, förpackningen och förslutningen.
Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar, sockerportioner med individuellt tryckt logotyp: rainbowcups anpassad grafisk design av pappersmuggar

2. Kontroll av färger

Färgvetenskap är en komplex fråga

Färgbedömning är ett mycket svårt ämne eftersom det beror på: hur vi uppfattar färgerna i vårt sinne (det bearbetar dem, beroende på grannfärger och mönster), vår ålder (äldre människor tenderar att se färger mer varmt), hur många typer av färgreceptorer vi har i vårt öga (vanligtvis har alla 3, men det finns vissa människor som har 4 eller 2). När det gäller tryckta bevis beror det på tryckteknik, trycksubstrat (typ av papper eller transparent plast) och ljuskälla (eftersom vi ser ljuset som reflekteras från trycket). När det gäller transparenta plastmuggar blir detta också komplicerat eftersom den tryckta färgen beror på färgen under den (som vit bakgrund som läggs till för bättre reflektion) eller färgen på den dryck som hälls i muggen. När det gäller utvärdering av färger med hjälp av datorer blir det ännu svårare eftersom 99 % av datorskärmarna inte kan visa tryckfärgerna (de ligger utanför deras färgrymd). Trycktekniken är också mycket viktig eftersom färger som definieras i CMYK inte är definitiva utan snarare bara proportionerna mellan de färger som ska blandas. Dessutom finns det tryck- och produktionstoleranser, så färgerna på slutprodukten kan skilja sig med +/-15 % från designvärdena.

Det är verkligen värt att ta en stund och läsa grunderna på Wikipedia om färgrymd, färg och färgseende i allmänhet.

I en perfekt värld ska allt vara kalibrerat, men i verkligheten är det väldigt svårt att arbeta med kunden på distans, och ofta till och med omöjligt eftersom det väger tyngre än själva produktpriset. Så även om du får all acceptans för grafisk design från din kund, när det gäller slutprodukten, kan du drabbas av ett färgbaserat krav, eftersom de kan ha utvärderat färger i första hand på ett mycket felaktigt sätt.

Färgkorrektur

Nedan listar vi några begränsningar som är förknippade med olika typer av impregneringstekniker.

 

  • När det gäller SPR-kalibrerade provtryck kan det förekomma färgavvikelser på grund av skillnader i tryckteknik och använt substrat (typ av papper), samt den typ av ljus som används för att bedöma det. Naturligt dagsljus eller kalibrerad ljuskälla ska användas, annars kan utvärdering av färger i artificiellt ljus leda till misstag som t.ex. att brunt kan se violett ut. Vissa papper reflekterar ljus på ett annat sätt än andra, och på samma sätt suger vissa papper upp bläck mycket mer än andra, vilket också påverkar färgerna. Kalibrering bidrar till att mildra vissa av dessa problem, men det är inte perfekt. Så när du har en stor order och en kund som är känslig för sina företagsfärger är detta det bästa sättet att utvärdera färger.

 

  • Vid provtryck (okalibrerat tryck) kan det förekomma färgavvikelser på grund av skillnader i tryckteknik och underlag (typ av papper) samt färgåtergivning i din okalibrerade kontorsskrivare eller onlinetryckeri. Utöver detta ska vi lägga till allt som sagts tidigare angående ljus och papper. Förvänta dig inte att få det du ser.

 

  • När det gäller digitala bevis (kalibrerad datorskärm) kommer färgerna att skilja sig åt på grund av olika färgåtergivning på din skärm (emissiv kontra reflekterande), ofta brist på korrekt konfiguration av programvara för grafisk design eller brist på uppdaterad kalibrering. Bildskärmar använder också en emitterande ljuskälla, när trycket är reflekterande. Datorskärmar som täcker CMYK-färgrymden måste täcka 99 % av AdobeRGB- eller DCI-P3-färgrymden. Dessa bildskärmar kallas för wide gamut och många tillverkare har andra marknadsföringsnamn för dem, t.ex. dreamcolour eller liknande. Förvänta dig dock inte att få exakt det du ser.

 

  • När det gäller digitala “bevis” (vanlig datorskärm) kommer färgerna att skilja sig åt på grund av olika färgåtergivning på din skärm och det begränsade färgutrymme som de kan återge. Dessutom saknar de kalibrering av bildskärmen och programvaran. Bildskärmar använder också en emitterande ljuskälla när trycket är reflekterande. Tryckfärger är omöjliga att visa på sRGB-skärmar, eftersom deras färgrymd helt enkelt är mindre. Att använda en sådan inställning för att utvärdera färger är den sämsta idén av alla, förvänta dig helt enkelt inte att få det du ser.

Huvudsyftet med ett korrektur är en allmän bedömning av den grafiska designen, elementfördelningen, storleken och korrektheten i texterna, men det kommer aldrig att återspegla det slutliga trycket i 100%, särskilt inte färger.

Se därför till att din kund förstår allt detta, och att inga genvägar har tagits för att förklara det för honom. I annat fall kan du bli föremål för kundkrav.

För att svara på en fråga, om vi bara kan göra en liten testkörning, bara några få bitar av din varumärkesprodukt för att utvärdera färger? Det är både ja och nej.

På grund av hur vår produktion är organiserad skulle det kosta dig samma som MOQ (minsta orderkvantitet), så ofta är det samma sak som att beställa 1000 anpassade pappersmuggar, så vi gör det helt enkelt inte separat. Observera också att våra trycktekniker ändras, så när du beställer 1000 koppar och 100.000 koppar använder vi olika tekniker, vilket också kan påverka färgerna. Men det finns ett annat sätt att kontrollera hur designen kommer att se ut på en kopp – se ovan (sax och tejp).

Är du rädd för att färgerna i tryck kommer att fungera på det sätt du vill att de ska göra?

Beställ en provutskrift (SPR ) – ett utskrivet provtryck, som är en kalibrerad digital utskrift som simulerar färgerna i slutprodukten, och titta på den på din plats i olika ljusförhållanden. Tänk dock på att mindre avvikelser i färgerna fortfarande är möjliga på grund av användning av olika papper och trycktekniker, men det är ändå en mycket bättre metod för färgbedömning än att titta på den på en okalibrerad datorskärm med begränsad sRGB-färgrymd.

Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar och sockerbitar med individuellt tryckt logotyp: SPR-Provutskrift

3. Kontroll av placering och storlek

Undrar du hur din valda skräddarsydda tryckta produkt kommer att se ut?

Beställ tjänsten produktvisualisering (VIS) så förbereder vi den utifrån en färdig grafisk design som du förser oss med. Det är en 2D-rendering av en 3D-modell med din grafik på.

Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar, sockerportioner med individuellt tryckt logotyp: rainbowcups anpassad grafisk design av pappersmuggar
Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar, portionssocker med individuellt tryckt logotyp: KPI-200TW (10) Dubbelväggig termopapperskopp (TW) för kaffe med individuellt tryck 200-250 ml, 8 oz (VIS2)

Grafisk design av pappersmugg med varumärke på rainbowcups mall

Visualisering (3D-rendering)

Slutprodukt (verklig bild)

Andra exempel på visualiseringar av pappersmuggar med tryck (VIS):

Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar, portionssocker med individuellt tryckt logotyp: grafisk design av pappersmuggar (66)
Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar, portionssocker anpassade med individuellt tryckt logotyp: grafisk designvisualisering av pappersmuggar (40)
Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar, portionssocker med individuellt tryckt logotyp: grafisk design av pappersmuggar (45)
Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar, portionssocker med individuellt tryckt logotyp: grafisk design av pappersmuggar visualisering (51)
Grafisk design av miljömärkta pappersmuggar, glassmuggar, portionssocker med individuellt tryckt logotyp: grafisk design av pappersmuggar (10)

4. Det bästa sättet att kontrollera den grafiska designen för pappersmuggar

Ta tejpen och saxen i dina händer!

Beställ helt enkelt SPR (kalibrerad provutskrift), eller alternativt skriv ut den grafiska designen från rainbowcups-mallen i skala 1:1 utan skalning (men du kommer inte att kunna utvärdera färgerna korrekt). Klipp ut den med sax längs klipplinjen och tejpa ihop sidorna så att det blir en kopp utan botten. Lägg i en befintlig vit kopp eller annan pappersmugg.

Tänk på att olika mönster och horisontella linjer som löper runt koppen kanske inte sammanfogas i pappersmuggens vertikala söm. Vertikala förskjutningar kan vara upp till några mm och resultera i ett annat resultat än förväntat (se exemplet bredvid, det är sömnad, men idén är densamma).

Kontrollera sedan att alla texter och logotyper är i rätt storlek och på rätt plats samt att de är böjda på rätt sätt. Kontrollera att texter och logotyper syns tydligt och inte är förvrängda (eller förvrängda på rätt sätt). På grund av pappersmuggens geometri (den är en uppochnedvänd kon) måste t.ex. en logotyp eller text som ska vara rak på muggen vara böjd på designen i förhållande till det gula rutnätet om du vill att den ska vara rak på muggen. Om du lämnar en rak linje eller text i designen kommer den att uppfattas som en kurva.

Tänk på att den vita färgen och färgtemperaturen på det yttre lagret av bägaren kan skilja sig från det inre lagret, förpackningen och förseglingen på grund av skillnader i det papper som används.

Kontrollera allt i dagsljus och se till att du är 100 % nöjd med resultatet och är medveten om eventuella avvikelser när det gäller placering, förvrängningar och färger. Kontrollera alla texter och grafiska element två gånger, eftersom vi kommer att trycka exakt det du ser.

Se till att göra allt detta innan du slutligen accepterar den grafiska designen, för efter att den har nått produktionen är det redan för sent.

Se till att din kund är väl insatt i ovanstående frågor och förstår alla dessa problem, nyanser, har realistiska förväntningar och har kontrollerat den grafiska designen på rätt sätt, annars kan du vara i verkliga problem.

Fortsätt läsa denna ultimata expertguide om hur man väljer, beställer och designar tryckta pappersmuggar